hoe-the-row-het-it-merk-werd-voor-modebewuste-celebs-285481
©Getty Images

Doorbreken in de hogere sferen van de modewereld is iets wat maar weinig merken lukt. Gedomineerd door zwaargewichten met mode-erfgoed – denk aan Hermès, Chanel en Louis Vuitton – staat deze gepolijste wereld al decennialang in het teken van prestige, met grote filmsterren en royalty’s als boegbeelden. Een merk dat níet aan al deze eisen voldoet maar toch de modewereld heeft veroverd, is The Row. Het merk van Ashley en Mary-Kate Olsen heeft zich ontwikkeld tot het it-merk van beroemdheden. Waar dat aan ligt? Een deep dive in een van de gerenommeerdste modelabels van het moment.

The Row als it-merk

Toen de toenmalige tienersterren Ashley en Mary-Kate Olsen in 2006 The Row oprichtten, was deze wereld niet alleen even ondoordringbaar als altijd, maar was ook de ‘beroemdheden-die-hun-eigen-modemerken-lanceren-club’ niet bepaald geliefd. Maar achttien jaar later kan dit merk – dat deze week haar officiële debuut maakte in de Lyst Index Top 20 – zich meten met gerenommeerde merken op het gebied van begeerlijkheid, met haar kwalitatieve mode, gewilde accessoires en exceptionele oog voor detail (maar zónder logo).

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“The Row is de belichaming van ingetogen en tijdloze elegantie”, vertelt Libby Page, market director bij Net-a-Porter. “Het merk maakt eenvoudige maar fundamentele garderobe-items luxueus en uniek. Elk seizoen ben ik weer onder de indruk van dit merk en hoe trouw het blijft aan haar DNA. The Row is een van mijn go-to merken voor een trans seasonal-garderobe; met onberispelijke details, kwaliteit en vakmanschap hebben ze de standaard gezet voor quiet luxury-kleding. Ze blinken uit in intelligent kleden voor intelligente vrouwen van alle leeftijden.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

The Row
©The Row

Quiet luxury

Het is inderdaad onmogelijk om te ontsnappen aan de notie van quiet luxury van het merk. Zeker na een jaar waarin Gwyneth Paltrows rechtbank-optredens gekleed in kasjmier de krantenkoppen haalde, en Succession de garderobes van de lucky few uitlichtte, en zo de obsessie van het publiek voor dit specifieke merk aanwakkerde.

Dus ja, je zou kunnen zeggen dat The Row precies op dit moment erg on-trend is. Volgens Lyst zijn de zoekopdrachten naar het merk in het eerste kwartaal van 2024 met 93 procent gestegen, terwijl hun Margaux-tas werd uitgeroepen tot het populairste product van het kwartaal, met zoekopdrachten die met 198 procent stegen ten opzichte van een jaar geleden. Maar zoals altijd lijken de Olsens ongevoelig voor de mediabelangstelling.

Privacy

Het leven van de Olsen-zussen, die bekendstaan om hun gebrek aan aanwezigheid op social media, is gehuld in mysterie. Hun korte publieke optredens zijn altijd onderwerp van veel speculatie, waarin ook hun kleding onder de loep wordt genomen. In een wereld die gedomineerd wordt door 24/7 social sharing en celebrity branding, maakt de ogenschijnlijke desinteresse van de Olsens in het social circus hen alleen maar fascinerender. Daarin schuilt misschien wel het succes van The Row: echte luxe anno 2024 is niet hype-gedreven of internet-brekend, maar bescheiden en langzaam, (bijna) onder de radar glijdend. Het is kleding die spreekt van een innerlijk vertrouwen.

“Alles wat Mary-Kate en Ashley doen, verandert in goud”, zei Joe Karban, de productiemanager van The Row, nu vicepresident inkoop en productie, in 2009 tegen The New York Times. “Het team is echt gepassioneerd over het maken van kleding. Hoe zet je een goede mouw? Hoe presteert een stof? Het is de kunst van het maken van kleding.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zoë Kravitz in The Row
©Getty Images

Shop The Row

Van de perfecte broek tot de accessoires die steevast uitverkopen: scroll naar beneden om enkele van de mooiste items van The Row te bekijken en te shoppen.

Ule-blazer

Corduroy Rufos-broek

The Row broek
©The Row

Wijde broek, € 1,210

Zip-front laarzen

The Row boot
©The Row

Leren boots, € 1,590

Vogue.nl ontvangt een commissie wanneer je iets aanschaft via een affiliatelink op onze site.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.