van-kindsterretjes-naar-creative-directors-hoe-de-olsen-twins-hun-mode-imperium-opbouwden-280258
©ANP

Er zijn zat beroemdheden die in hun jeugd piekten om vervolgens in een neerwaartse spiraal van kommer en kwel te belanden. Zo niet de Olsen Twins. Heeft hun kledingmerk The Row al van begin af aan een trouwe fanbase, sinds quiet luxury zijn intrede deed, is het helemaal halleluja voor het modehuis. 

Quiet luxury

Het afgelopen jaar domineerde één begrip de modewereld: quiet luxury. Ook wel stealth wealth genoemd, wat zo veel wil zeggen als een uiterst subtiele, bijna heimelijke manier om met je garderobe uit te stralen dat je stinkend rijk bent. Niet door flashy logo’s of door designerkleding die elke leek van honderd kilometer afstand herkent, maar door subtielere signalen, speciaal voor de kenner: luxe materialen, vloeiende silhouetten, de nadruk op comfort en een neutraal kleurenpalet. Het was het perfecte tegengif op die andere trending modehypes van het afgelopen jaar. Neem bijvoorbeeld Barbiecore en stunt dressing, waarbij dragers subtiliteit juist ten koste van alles vermijden.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Inspiratiebronnen voor stealth wealth variëren van de stijl van de steenrijke personages uit de serie Succession tot de rechtbankgarderobe van Gwyneth Paltrow tijdens de ski-gate rechtszaak. Wie wil er nou niet dezelfde klasse en rijkdom fluisteren als Succession’s Shiv Roy in haar beige coltruien of Gwyneth in haar aaneenschakeling van kasjmieren coltruien, casual mantelpakken en wollen mantels in een beheerst kleurenpalet van donkerblauw, gebroken wit, muisgrijs of mosgroen?

The Row 

Het merk dat het vaakst wordt genoemd als het gaat om het behalen van deze stijl, naast bijvoorbeeld een eerbiedwaardig huis als Hermès, is The Row. Het Amerikaanse label bestaat nog geen twintig jaar, maar heeft in die periode een reputatie en trouwe fanbase weten op te bouwen waar menig klassiek Europees modehuis jaloers op is. En het is alom geroemd vanwege de unieke mix van klassiekers die vaak een onverwachte twist hebben en omdat het uitblinkt in ‘stukken’ die een leven lang meegaan vanwege de hoge kwaliteit van de materialen en tijdloosheid van de ontwerpen. Niet per se iets wat je verwacht van zo’n relatief jong en Amerikaans modehuis.

En het wordt nog gekker. Niet alleen is The Row niet Frans of Italiaans en heeft het geen ellenlange, respectabele brand history, het is ook nog eens opgericht door twee voormalige kindsterretjes: Mary-Kate en Ashley Olsen, ook bekend als de Olsen Twins. En let wel: dit deden ze toen ze twintig jaar oud waren. 

Cuter dan cute

In het grote handboek voor voormalige kindsterretjes neemt het verhaal van de Olsen Twins een uitzonderlijke positie in. Er zijn ontelbaar veel voorbeelden van beroemdheden die in hun jeugd piekten om vervolgens in een neerwaartse spiraal van verslavingen, eetstoornissen en ander psychisch en lichamelijk nood te belanden, met Britney Spears als meest tragische voorbeeld. Ook schatjes van toen van wie we nooit meer iets hoorden toen de schattigheid er vanaf was, zijn er genoeg.

Verhalen waarin kinderen al vanaf babyleeftijd wekelijks op tv verschenen en die bijna veertig jaar later nog steeds wereldberoemd en succesvol zijn zónder dat ze wanhopig albums en autobiografieën blijven uitbrengen en zelfs niet eens een Instagramaccount hebben, die zijn zeldzaam. En die carrière was bijna niet eens van de grond gekomen. Want toen de adorable tweeling (geboren op 13 juni 1986 in Californië) in 1987 samen de rol kreeg van Michelle Tanner, jongste dochter van alleenstaande vader Bob Saget in de sitcom Full House, was dat niet direct een groot succes. De meisjes huilden nogal veel en onder meer acteur John Stamos – hun bloedeigen uncle Jesse in de serie – zorgde ervoor dat ze daarom werden ontslagen. Maar nadat de nieuwe Michelle Tanner blijkbaar ook niet in de smaak viel, kregen ze een tweede kans.

Hoewel ze een twee-eiige tweeling zijn, is het tot op de dag van vandaag bijna onmogelijk ze uit elkaar te houden en zo konden ze met z’n tweeën de strenge wetgeving op het gebied van kinderarbeid in Hollywood – een jong kind mag maar twintig minuten per dag werken – het hoofd bieden. Al gauw was de hele wereld verliefd op de ultraschattige en vroegwijze Michelle die tot het einde in 1995 in de serie zat. Dat er in het echt zelfs twee van die cuties waren, sprak tot de verbeelding en al snel verschenen Mary-Kate en Ashley, nu uit de kast als tweeling, ook in allerlei doldwaze filmproducties met fantastische titels als To Grandmother’s House We Go en Double, Double, Toil and Trouble.

Hysterie rondom Olsen Twins 

Dat er geld aan de meisjes viel te verdienen, hadden hun ouders (die scheidden in 1995) maar al te goed door en in 1993 richtten zij in de naam van hun toen zesjarige dochters het bedrijf Dualstar Entertainment op, dat zich stortte op al die vrolijke dolle-tweelingfilms, en meer. Dankzij dochterondernemingen als Dualstar Animation, Dualstar Publications en Dualstar Fashion werd de markt in de jaren negentig overspoeld met alles waar je maar een Olsen Twin aan kon verbinden: boeken, poppen, magazines, make-up, parfums en natuurlijk een eigen kledinglijn, allemaal voor de grote Amerikaanse Walmart-keten.

Daarmee werd een omzet van een miljard dollar per jaar verdiend (en, tip voor de echte fans: Walmart verkoopt online nog steeds pre-owned juweeltjes zoals parfum en make-up uit de Mary-Kate and Ashley-collectie uit die tijd). De kledinglijn was misschien wel de succesvolste onderneming van allemaal en gezien de nogal bedenkelijke fashion credibility van al die massa- geproduceerde T-shirtjes, spijkerrokjes en leggings in vrolijke knalkleuren, is het wonder van The Row alleen maar nog groter. De tweeling was op hun tiende al miljonair en toen ze op hun achttiende officieel eigenaar werden van Dualstar schatte Forbes hun gecombineerde vermogen op zo’n honderd miljoen dollar. 

‘Circusaapjes’

So far so good, maar we weten allemaal dat de vloek van het kindsterretje het meest dreigt toe te slaan juist op het moment dat het voormalige wonderkind achttien wordt en zich ofwel los wil worstelen van het zorgvuldige gecultiveerde zoete imago, of te kampen krijgt met afnemende populariteit en dreigende vergetelheid. Kijk alleen maar naar hun televisiezusje Jodie Sweetin die de wisecracking Stephanie Tanner speelde in Full House. Het heeft haar jaren gekost voordat ze de drank- en crackverslaving overwon waaraan ze ten prooi was gevallen toen de serie op haar veertiende stopte.

Het scheelt dat de Olsen-zusters beiden geen enkele ambitie koesterden om hun acteercarrière voort te zetten, of op een andere manier beroemd te zijn. Integendeel, ze denken vol afschuw terug aan hun jeugd, zoals Mary-Kate ooit vertelde in een interview: “We voelden ons altijd een soort circusaapjes. Als ik naar oude foto’s van mezelf kijk, voel ik daar geen enkele verbinding mee. Ik zou niemand onze jeugd toewensen.”

Lees het volledige artikel over de Olsen Twins en The Row in het januari/februarinummer van Vogue Nederland, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.