Er zijn zat beroemdheden die in hun jeugd piekten om vervolgens in een neerwaartse spiraal van kommer en kwel te belanden. Zo niet de Olsen Twins. Heeft hun kledingmerk The Row al van begin af aan een trouwe fanbase, sinds quiet luxury zijn intrede deed, is het helemaal halleluja voor het modehuis.
Quiet luxury
Het afgelopen jaar domineerde één begrip de modewereld: quiet luxury. Ook wel stealth wealth genoemd, wat zo veel wil zeggen als een uiterst subtiele, bijna heimelijke manier om met je garderobe uit te stralen dat je stinkend rijk bent. Niet door flashy logo’s of door designerkleding die elke leek van honderd kilometer afstand herkent, maar door subtielere signalen, speciaal voor de kenner: luxe materialen, vloeiende silhouetten, de nadruk op comfort en een neutraal kleurenpalet. Het was het perfecte tegengif op die andere trending modehypes van het afgelopen jaar. Neem bijvoorbeeld Barbiecore en stunt dressing, waarbij dragers subtiliteit juist ten koste van alles vermijden.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Inspiratiebronnen voor stealth wealth variëren van de stijl van de steenrijke personages uit de serie Succession tot de rechtbankgarderobe van Gwyneth Paltrow tijdens de ski-gate rechtszaak. Wie wil er nou niet dezelfde klasse en rijkdom fluisteren als Succession’s Shiv Roy in haar beige coltruien? Of Gwyneth in haar aaneenschakeling van kasjmieren coltruien, casual mantelpakken en wollen mantels in een beheerst kleurenpalet van donkerblauw, gebroken wit, muisgrijs of mosgroen?
The Row
Het merk dat het vaakst wordt genoemd als het gaat om het behalen van deze stijl, naast bijvoorbeeld een eerbiedwaardig huis als Hermès, is The Row. Het Amerikaanse label bestaat nog geen twintig jaar, maar heeft in die periode een reputatie en trouwe fanbase weten op te bouwen waar menig klassiek Europees modehuis jaloers op is. Het is alom geroemd vanwege de unieke mix van klassiekers, die vaak een onverwachte twist hebben. En omdat het uitblinkt in ‘stukken’ die een leven lang meegaan, vanwege de hoge kwaliteit van de materialen en tijdloosheid van de ontwerpen. Niet per se iets wat je verwacht van zo’n relatief jong en Amerikaans modehuis.
En het wordt nog gekker. Niet alleen is The Row niet Frans of Italiaans, en heeft het geen ellenlange, respectabele brand history, het is ook nog eens opgericht door twee voormalige kindsterretjes: Mary-Kate en Ashley Olsen. Ook bekend als de Olsen Twins. En let wel: dit deden ze toen ze twintig jaar oud waren.
Cuter dan cute
In het grote handboek voor voormalige kindsterretjes neemt het verhaal van de Olsen Twins een uitzonderlijke positie in. Er zijn ontelbaar veel voorbeelden van beroemdheden die in hun jeugd piekten om vervolgens in een neerwaartse spiraal van verslavingen, eetstoornissen en ander psychisch en lichamelijk nood te belanden. Britney Spears als meest tragische voorbeeld. Ook schatjes van toen, van wie we nooit meer iets hoorden toen de schattigheid er vanaf was, zijn er genoeg.
Verhalen waarin kinderen al vanaf babyleeftijd wekelijks op tv verschenen en die bijna veertig jaar later nog steeds wereldberoemd en succesvol zijn – zónder dat ze wanhopig albums en autobiografieën blijven uitbrengen, en zelfs niet eens een Instagramaccount hebben – die zijn zeldzaam. En die carrière was bijna niet eens van de grond gekomen. Want toen de adorable tweeling (geboren op 13 juni 1986 in Californië) in 1987 samen de rol kreeg van Michelle Tanner, jongste dochter van alleenstaande vader Bob Saget in de sitcom Full House, was dat niet direct een groot succes. De meisjes huilden nogal veel en onder meer acteur John Stamos – hun bloedeigen uncle Jesse in de serie – zorgde ervoor dat ze daarom werden ontslagen. Maar nadat de nieuwe Michelle Tanner blijkbaar ook niet in de smaak viel, kregen ze een tweede kans.
Hoewel ze een twee-eiige tweeling zijn, is het tot op de dag van vandaag bijna onmogelijk ze uit elkaar te houden. Zo konden ze met z’n tweeën de strenge wetgeving op het gebied van kinderarbeid in Hollywood – een jong kind mag maar twintig minuten per dag werken – het hoofd bieden. Al gauw was de hele wereld verliefd op de ultraschattige en vroegwijze Michelle, die tot het einde in 1995 in de serie zat. Dat er in het echt zelfs twee van die cuties waren, sprak tot de verbeelding. Al snel verschenen Mary-Kate en Ashley, nu uit de kast als tweeling, ook in allerlei doldwaze filmproducties met fantastische titels als To Grandmother’s House We Go en Double, Double, Toil and Trouble.