onderzoek-bewijst-dit-is-de-populairste-schoen-merk-en-trend-van-het-jaar-232842
©Filippo Fior / Gorunway.com

Met het einde van het jaar in zicht analyseert modezoekplatform Lyst de populairste ontwikkelingen in mode. Het jaarlijkse rapport getiteld Year in Fashion maakt de grootste modetrends van het jaar bekend: van de meest populaire schoen tot de meest viral show. Wat hebben we massaal gedragen, bekeken en gekocht in 2022? Een deep dive.

Populairste mode 2022

Hoewel het benoemen van dé grootste trends en populairste items enigszins subjectief is, heeft Lyst dit onderzoek op grote schaal uitgevoerd. Zo werden dit jaar de acties van ruim tweehonderd miljoen bezoekers op het platform onderzocht. Er werd gekeken naar het aantal zoekopdrachten, vermeldingen op social media, bekeken pagina’s en de verkopen in de Lyst-app. Dit zijn de merken, items en shows die de modewereld van 2022 hebben gevormd.

Merk van het jaar

Deze zag je wellicht al aankomen: het populairste merk van 2022 is het Italiaanse modehuis Miu Miu. In oktober vorig jaar debuteerde Miu Miu haar collectie met de inmiddels iconische micro-minirok gecombineerd met de kortste croptop sweater ooit. De set was zo populair, dat het een eigen Instagrampagina kreeg. Daarna liep het merk voorop met de tenniscore- én balletcore-trend – hun satijnen ballerina werd de populairste schoen van het laatste kwartaal. Door deze ontwikkelingen is aantal zoekopdrachten naar Miu Miu in 2022 met 34 procent gestegen op Lyst. De nieuwe lente/zomer 2023-show had zo’n 23 miljoen views op TikTok.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Miu Miu (@miumiu)

Schoenen van het jaar

Misschien wel een van de meest comfortabele schoenen ooit werden uitgeroepen tot meest populaire schoenen van het jaar: de befaamde (en door sommige gevreesde) Birkenstock Boston Clogs. Het aantal zoekopdrachten naar de comfy schoenen steeg maar liefst met 593 procent, een ontwikkeling die Lyst wijdt aan de invloed van de pandemie op de mode. De zogenoemde slip-on schoen is zo gewild, dat Birkenstock moeite heeft om aan de vraag te voldoen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Birkenstock (@birkenstock)

Trend van het jaar

Het zal je vast zijn opgevallen dat rodeloperlooks de afgelopen tijd vaker wel dan niet roze kleurden. En dat was niet zonder reden: Barbiecore is dé trend van 2022 – met fans als Anne Hathaway en Kim Kardashian in Valentino’s hot pink tot zelfs koningin Máxima. Maar de trend werd niet alleen groot door de vele sterren in de zuurstokroze looks; eerder dit jaar verschenen de eerste beelden van Margot Robbie en Ryan Gosling tijdens het filmen van de langverwachte Barbie-film, geregisseerd door Greta Gerwig. Lyst stelt dat zoekopdrachten naar de kleur roze sindsdien stegen met 416 procent. Het moge duidelijk zijn: Barbie is dé muze van 2022.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Vogue Netherlands (@nlvogue)

Tas van het jaar

Miuccia Prada is verantwoordelijk voor een winst in maar liefst twee categorieën: naast Miu Miu als populairste merk, is Prada’s Re-nylon Re-edition tas uitgeroepen tot de tas van 2022. Het aantal zoekopdrachten naar de herlancering van de befaamde nylon vintage tas uit de jaren negentig steeg met 131 procent. Ook ging het ontwerp viral op TikTok. De hashtag #pradanylonbag is meer dan 4,2 miljoen bekeken op het social media platform, stelt Lyst.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Prada (@prada)

Show van het jaar

Deze categorie bestaat uit twee onderdelen. Ondanks alle huidige issues hield Balenciaga de meest populaire show van het jaar (zoekopdrachten naar het merk stegen na de presentatie met 525 procent). Maar het was het Franse label Coperni dat de meest viral show hield. Het unieke slotmoment met Bella Hadid in een spuitverfjurk brak zowat social media. Toen de show voorbij was, zochten mensen 3000 procent (!) meer naar het merk dan daarvoor.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door coperni (@coperni)

Tot slot ontwikkelde Diesel het logo van het jaar, na de impactvolle herpositionering van het merk onder leiding van Glenn Martens. De meest populaire modecollab van het seizoen was Jacquemus x Nike en het New Yorkse label Luar werd uitgeroepen tot Brand to Watch. Mode mogul en supermodel Bella Hadid werd benoemd tot meest invloedrijke power dresser van het jaar.